phone
شماره تماس :

03154759316

mail
پست الکترونیک :

shadlincarpetco@gmail.com

مقالات فروشگاه

راههای اساسی برطرف کردن مشکل پرز فرش ماشینی چیست؟

پرز دهی فرش یک مشکلی است که افراد بسیاری آن را تجربه کرده اند که برای خرید فرش حتما به مشخصات فرش و بدون پرز دهی آن دقت کنید.

از بین بردن پرز فرش

فقط آدمها یا حیوانات خانگی نیستند که مویشان میریزد و به رخت و لباس میچسبد و سبب کلافگی میشود. فرشهای ماشینی زمانی که نو هستند و تازه خریداری شده اند نیز دچار این مشکل می شوند و باید دنبال راهی برای حل این مشکل بود.

الف : یک کیسه حمام را مرطوب کرده به دست بکشید و از راه خواب قالی کیسه بکشید . هر دو روز یکبار فرش ها را جارو بکشید. حداقل سالی چند بار با شامپو فرش فرش ها را شامپو بکشید.برای درخشان کردن رنگ های فرش کمی سرکه را با خاک اره مخلوط کرده و به ارامی برسی را در این مخلوط بزنید و روی فرش بکشید وقتی که خشک شد با جارو برقی سطح ان را جارو کنید

فرشی که شانه و تراکم بالایی داره کمتر پرز میده اما چرا؟ هرچه فرش تراکم بیشتری داشته باشه الیاف اون به هم نزدیک تره و متراکم تر و هرچه شانه بیشتری داشته باشه نخ خواب آن، زمان آهار دادن به فرش ، نخ و الیاف بهتر به هم نزدیک میشوند و موقع راه رفتن روی فرش ، پرز کمتری از لا به لای فرش بیرون میاید.

فرش اکریلیک در اوایل پرزدهی زیادی داشت اما در حال حاضر که نخ اکریلیک هیت ست شده در تولید فرش به کار میره پرزدهی اون کمتر شده به طوری که امروزه دیگه فرش اکریلیک هیت ست شده رو فرش ضد حساسیت میشناسند هرچند که بازهم مقدار پرزدهی کمتر این فرش عادی است ، اما در کل یک فرش خوب باید بین 1 الی 3 هفته پرز دهد..

ب : بهترین راهکار از بین بردن تدریجی پرز فرش یه جاروی سنتی رو کمی نم دار کنید و روی فرش بکشید تا پرزهارو جمع کنید.

ج : از جاروبرقی هفته ای یکی دو بار استفاده کنین تا به کمتر شدن پرز کمک کرده باشید از کیسه حمام استفاده شود و آن را خیس کنید و در جهت خواب فرش بکشید .

این نکته حائز اهمیت است که به خاطر پرزدهی، سراغ خرید فرش های پلاستیکی و نامرغوب نروید چرا که بعد از مدتی فرش شما مو ، آشغال و را به خودش جذب میکند . .

اما چرا فرش ها دچار مشکل پرزدهی میشوند؟

در فرشهای ماشینی، آن چیزی که خواب الیاف را نگاه میدارد، آهاری است که در هنگام ریسیدن الیاف مورد استفاده قرار میگیرد. در بافت فرش، الیافی است که در سطح بالاتری از قسمت زمینه قرار گرفته اند و نمی توانند توسط زمینه یا نفوذ آهار مهار شوند. این مشکل فنی وقتی تشدید میشود که عوامل سایشی مانند پا خوردن نیز به موضوع دامن بزنند و سبب شوند فرش بیش از پیش پرزدهی داشته باشد. این مشکل هیچ گاه به طور کامل حل نمیشود و باید با آن مدارا کرد

البته بعد از مدتی معمولا ریزش الیاف متوقف میشود. مدت و شدت پرزدهی یک فرش ماشینی به کیفیت الیاف، نوع و ساختمان نخ، نحوه اتصال خواب به زمینه، تراکم و ضخامت نخ زمینه، کیفیت آهار مصرفی و همچنین بسیاری دیگر از عوامل فنی موثر در فرشبافی بستگی دارد. همچنین هر چه تراکم و تعداد شانه فرشی که انتخاب میکنید بالاتر باشد، پرزدهی کمتری خواهد داشت .

فرش های اکرولیک بخاطر جنس آن با پرز همراه است، که امروزه با تکنولوژی جدید فرشها رو هیت ست کرده تا هم از نظر شفافیت و هم پرز دهی بهتر شونداما فرش خوب باید به اندازه یک تا سه هفته پرز بدهد، مدت آن ،

برای از بین بردن پرز فرش نو جارو کردن آن با جارو های قدیمی (جارو شمالی-جارو چوبی)میباشد جاروهای سنتی بدون آسیب زدن به بافت فرش، پرزهای مزاحم را جمع میکنند و تا اندازه زیادی از حجم این مشکل می خواهید دید که جاروی مرطوب با دقت بیشتری پرزها را از سطح فرش حجم پس از چند مدت از مقدار این کرک دهی تا اندازه زیادی کاسته می شود. بعضی از افراد برای از بین بردن پرز فرش، فرش رو با فرچه میکشند که این باعث تحریک شدن و پریز دادن بیشتر فرش میشود یا بعضی از افراد فرش رو میشویند که این کار لازم نیست، چون با جارو زدن راحت تر به خواسته خود می رسید.

پرزدهی فرش چندین علت مختلف دارد. اول اینکه ممکن است در هنگام ریسندگی نخهای فرش، دستگاههای ریسندگی روی درجه حرارت مناسب تنظیم نشده باشد. دوم اینکه از آهار مرغوب در هنگام ریسندگی استفاده نمی شود.

از آنجایی که الیاف آکریلیک به علت ماندگاری و کیفیت مناسب آن از لیفهای مناسب در بافت فرش ماشینی می باشد، این مشکل در ایران نسبت به کشورهایی که الیاف پلی استر در آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد نمود بیشتری دارد.

فرشهای آکریلیک وقتی در خانه ای فرش نو پهن می شوند اغلب دارای مشکل پرزدهی هستند و اگر از آنها در سالن پذیرایی که رفتوآمد بیشتری دارند استفاده شود این پرز دهی فرش بیشتر هم می شود. معمولا ریزش کرک فرش به مرور زمان کمتر می شود، اما اگر دوست دارید روشی مناسب برای کمتر کردنپرزدهی فرش را بدانید.

شانه کردن فرش.

اگر شانه مخصوص فرش ندارید، می توانید از جاروهای حصیری قدیمی یا جاروهای شمالی استفاده کنید. یک مقداری جارو را خیس کنید و روی فرش بکشید، این روش را هر روز تکرار کنید تا به مرور از پرزدهی فرش به مقدار زیادی کاسته شود

اگر دسترسی به شانه مخصوص فرش دارید، شانه کشیدن باعث کم شدن پرزدهی فرش می شود. توجه کنید که به هیچ عنوان از فرچه استفاده نکنید زیرا ممکنه به الیاف فرش آسیب بزند و باعث سست شدن آن و ریختن کرک فرش بیشتری شود

پد فرش علاوه بر اینکه خاصیت محافظت از فرش شما در برابر کثیفی، نوعی نم گیر در محیطهای مرطوب و جلوگیری از پوسیدگی فرش را دارد، ویژگی مثبت دیگری در جذب فشار پا دارد و باعث کمتر شدنپاخور فرش می شود. این خاصیت باعث ریزش کمتر موی فرش شده و پرزدهی فرش را کمتر می کند

جارو کردن صحیح فرش:

جارو کشیدن فرش ماشینی هر دو روز یکدفعه در جهت خواب فرش بسیار موثر است اما توجه داشته باشید که جارو برقی خود را در حالت مکش زیاد تنظیم نکنیدجارو کشیدن فرش به صورت متناوب باعث کمتر شدن ریزش کرک فرش می شود. حتی می توانید قبل استفاده از جاروبرقی، یک کیسه پارچه ای نرم یا یک حوله کوچک را مرطوب کرده و روی فرش بکشید و بعد از خشک شدن آنرا جارو کنید.

استفاده از شامپو فرش:

در دو هفته اول بعد از خرید فرش ماشینی سطح بالایی فرش را بطوریکه خیلی آب به خود نگیرد، با شامپوی فرشبشویید. برای این کار ابتدا مقداری شامپو فرش را در مقداری آب ریخته سپس یک توری پارچه ای را داخل محلول آب و شامپو کرده، به آرامی روی سطح فرش بکشید. توجه داشته باشید که فرش خیلی خیس نشود بعد از آن یک توری دیگر که تنها با آب مرطوب شده را مجدد روی فرش کشیده و بگذارید خشک شود. این کار .پرزدهی فرش بسیار موثر است. در متوقف کردن

تا هنگامیکه موارد بالا را برای متوقف کردن پرزدهی فرش انجام می دهید، بهتر است فرش نوی خود را در قسمتی از خانه که ترافیک کمتری دارد پهن کنید. معمولا 2 تا 3 هفته اول مقدار پرزدهی فرش زیاد می باشد و بعد از آن اگر جنس الیاف آکریلیک مرغوب باشد ریزش موی فرش کمتر می شود.

قبل از خرید فرش ماشینیبه این نکته توجه کنید که هر چقدر تراکم و تعداد شانه فرشبیشتر باشد و اصطلاحا ریز بافتتر گردد این مشکل کمتر می شود. ضمن اینکه در صورت خرید فرشهای آکریلیک سعی کنید که فرشی را انتخاب کنید از آکریلیک هیت ست شده باشد.نوع بافت، کیفیت بافت و برند فرش ماشینیو نوع نخ مصرفی آن برند از چه نوع نخی و چه کیفیتی باشد نیز در میزان پرزدهی فرش تاثیر دارد.

: 2351 - : 1397/7/30 - : 2005
1397/7/30