phone
شماره تماس :

03154759316

mail
پست الکترونیک :

shadlincarpetco@gmail.com

مقالات فروشگاه

تفاوت فرش فانتزی و گلیم فرش

در این مقاله می خواهیم درباره تفاوت فرش فانتزی و گلیم فرش با توضیحات مهم و کامل را در اختیار شما قرار دهید که می توانید آن را مطالعه و مشاهده کنید و از مقایسه آن ها بیشتر اطلاعات بدست بیاورید . فرش ماشینی دارای پنج نوع محصول است که از این پنج نوع ، می توان قالی فانتزی و گلیم فرش ماشینی را جز آنها دانست . تفاوت این پنج دسته باعث می شود تا مشتری در انتخاب خود دست باز داشته باشد و بتواند با توجه به نیاز خود نوع فرش ماشینی را انتخاب کند . مثلا کسی که می خواهد برای اتاق کودک خود فرش بخرد باید از فرش های فانتزی استفاده کند چرا که برای اتاق نوزاد باید از فرش های با رنگ شاد استفاده شود . قالی فانتزی این ویژگی را دارد که دارای رنگ شاد و براق است . بعضی دیگر برای مکان های پذیرایی و پر رفت و آمد فرش می خواهند که می توانند از گلیم فرش استفاده کنند .

1- درباره گلیم فرش

گلیم نوعی دست بافته ای سنتی است که امروزه نوع ماشینی آن با عنوان گلیم فرش ماشینی بافته و تولید می شود و برای استفاده مردم به بازار عرضه می شود . گلیم دست بافته ای ساده می باشد که در بین عشایر و روستاییان بیشتر بافته می شد و به غیر از کاربری زیر انداز یا همان گلیم فرش استفاده های دیگری نیز داشت و اکنون نیز عشایر برای استفاده های مختلف گلیم بافی می کنند . گلیم از پشم و موی حیوانات اصلی در بافت تار و پود ش بهره می برد به همین دلیل دارای گرما و نرمی خاصی است . گلیم به غیر از گلیم فرش در استفاده های مکان ، جل اسب ، نوار چادر ، کلاه نیز استفاده می شود . اما بیشترین استفاده آن که در مناطق غیر از عشایر نیز استفاده می شود کاربری گلیم فرش است . گلیم فرش دارای طرح های متنوعی نسبت به هر منطقه است . یعنی بسته به نوع موقعیت جغرافیایی می توان گفت که هر گلیم فرش دارای طرح متفاوتی است . مثلا گلیم فرش کاشان نسبت به گلیم فرش سنندج دارای طرح متفاوتی خواهد بود که همانطور که گفتیم این مورد مربوط به فرهنگ و هنر متفاوت هر لوکیشن جغرافیای است . اکنون به غیر از گلیم دستبافت اکنون در کارخانه فرش کاشان ، گلیم فرش ماشینی نیز بدون دخالت دست بافته میوشد . گلیم فرش ماشینی همانند گلیم فرش دستبافت است با این تفاوت که گلیم فرش ماشینی را با الیاف مصنوعی می بافند .

2 - درباره فرش فانتزی

یکی از دسته ها و شاخه های فرش ماشینی ، فرش ماشینی فانتزی یا فرش مدرن است . قالی فانتزی با استفاده از متد های روز و طرح های ساده فانتزی بافته میشود . قالی فانتزی دارای الگوی خاصی نیست و با فرش کلاسیک مثل فرش 700 شانه متفاوت است . عموما طرح های به کاررفته در این نوع فرش های جدید ساده است اما رنگ هایی که در این فرش ها استفاده می وشد عموما شاد و براق است . در نخ خاب فرش فانتزی از الیاف پلی استر استفاده می شود که الیاف خوب و مرغوبی است .

2-1 تفاوت های فرش فانتزی و گلیم فرش

می توان گفت که گلیم فرش دارای تفاوت از زمین تا آسمان با فرش فانتزی است . گلیم فرش دارای طرح های قدیم و عموما سنتی عشایر است . اما قالی فانتزی الگو و طرح خاصی ممکن است نداشته باشد . می توان گفت مقایسه قالی فانتزی با گلیم فرش ، مقایسه جدیدترین فرش ها و قدیمی ترین فرش ها است . فرش فانتزی می تواند دارای پرزهای بلند باشد . اما در گلیم فرش پرزها عموما کوتاه هستند . سومین مورد دوام گلیم فرش ماشینی است که نسبت به قالی فانتزی دارای دوام بیشتری خواهد بود . گلیم فرش همچنین دارای پاخور مناسبی است و زیاد از پاخوردگی آسیب نمی بیند اما قالی فانتزی برای مکان های پر رفت و امد زیاد مناسب نیست و به مرور زمان تاثیر پاخوردگی را نشان خواهد داد.

: 2358 - : 1397/8/19 - : 1865
1397/8/19